Cap de setmana al Pirineu Oriental (25 i 26-02-2012)

El dissabte dia 25 a la zona de Vallter i la Congesta de la Llosa, el diumenge 26 fent una de les rutes clàssiques: Olot-Puigcerdà-Porté-Puigcerdà-Eyne-Mantet-Prades de Conflent-Olot.

Poca neu queda ja en cotes baixes del vessant sud, fins hi tot la seva part axial s’està quedant marró.

El Carlit des de Porté Puymorens.

El Canigó des de Prades de Conflent.

Reportatge complet aquí: http://forum.patimlameteo.com/index.php/topic,9029.0.html

Publicat dins de Andreu Simon | Envia un comentari

Ruta pels dos vessants del Pirineu Oriental (19-02-2012)

El diumenge passat vam fer una bona volta pel Pirineu Oriental. Poca neu al vessant sud i bona nevada al vessant nord. El reportatge complert el trobareu aquí: http://forum.patimlameteo.com/index.php/topic,8975.0.html

Algunes fotografies de mostra:

Part alta de Comus (1220 m):

El gèlid Pla de Boum (1240 m)

Publicat dins de Andreu Simon | Envia un comentari

Nevada al Pirineu Oriental (05-02-2012)

Cansats de veure com la Garrotxa s’envoltava de neu però sense premi en la seva part central, el forer rasel i jo vam decidir escapar-nos aquest diumenge. Sabíem que la previsió era de nevades sobretot al vessant nord del Pirineu. De fet, per la zona d’Olot (ciutat on vivim) els models veien la tercera possible nevada aquests últims dies, feble això sí. Per sort, com veureu, hem fet molt bé de marxar………………..

Avui al matí, doncs, hem sortit d’Olot direcció Plateau de Sault (Aude) o, com li diuen molts dels habitans de la zona, “la petite siberie”.

Passant per Ripoll hem vist restes de la nevada que va afectar sobretot la Catalunya central fa 3 dies, molt poca cosa.

Ja a la Molina es veia perfectament com les nevades al vessant nord del Pirineu penetraven tan per la Vall del Carol com per l’altipà de Quillane. En el primer cas normalment la neu no arriba més avall del poble de la Tour de Carol. En el segon, la nuvolositat es frena al xocar contra la cara nord del Cambre d’Ase, deixant precipitacions febles als pobles que té just als peus.

Un cop a la Cerdanya enfilem cap a Porté Puymorens. Nevava de forma moderada tot hi que el gruix de neu no era massa destacable, entre 10 i 20 cm.

Al passar el túnel de Puymorens entrem directe a l’Ariège, ja dins la vessant nord del Pirineu. El primer poble, molt proper a la cara nord del túnel és l’Hospitalet pres l’Andorre. Nevava ja amb més ganes i tenien entre 15 i 25 cm de neu.

Baixem per la Vall de l’Ariège fins arribar a Ax-les-Thermes (750 m) on continuava nevant intenssement:

A aquesta població comença el Coll de Chioula (1430 m). Cap amunt que fa pujada! La part alta del port ens rep amb una bona nevada i un gruix de neu al terra d’entre 30 i 50 cm.

Continuem baixant per l’altre costat del Coll fins arribar a la part alta del Plateau de Sault, “Minisibèria”.

Comus (1160 m), el poble situat a la part baixa d’aquest preciós i gèlid altipà, ens rep amb gruixos d’entre 30 i 45 cm. La nevada continua amb ganes.

Passem per Camurac (1200 m) on l’aspecte és molt semblant i anem a dinar a un dels càmpings de la zona. Els propietaris ens comenten que els últims dies ha fet molt de vent a tot l’altiplà cosa que explica les grans diferències de gruixos de neu que trobem dins dels diferents pobles.  De fet, la nostra Davis situada a Comus va marcar una cop de més de 70 km/h ahir. Hem de tenir en compte que la nevada que estàvem veient acabava de començar i els gruixos ja importants eren de nevades anteriors.
Després de dinar la nevada encara és més intensa….

Tot el viatge de tornada l’hem fet per allà mateix sota una nevada amb molt de torb espectacular. Neu i vent per tot arreu fins arribar a la Tour de Carol on deixava de precipità. Els gruixos de neu havien augmentat considerablement i per exemple l’Hopsitalet o Porté tenien ja una nevada important.

Al arribar a la Cerdanya hem pogut comprovar com el front atlàntic havia deixat nevades a tota la plana ceretana durant el dia. Puigcerdà, doncs, passava de tenir 0 cm al matí als 15-17 de la tarda.

La Molina poble també nevat però ja només amb 10 cm.

Ja de nit hem pogut veure el que ja ens temíem a primera hora del matí. La neu havia arribat fins els túnels de Collabós (frontera entra Ripollès i Garrotxa…). Al arribar a Olot ni un mil·límetre de neu…………….

Algun dia hi haura venjança….esperem que no tardi massa.

Publicat dins de Andreu Simon | Envia un comentari

Ruta per la vessant nord del Pirineu Central (del 2 al 6 de Gener de 2012)

He penjat el reportatge de l’anada (fins el dia 5 de gener) al fòrum de Patim la Mèteo (http://forum.patimlameteo.com/index.php/topic,8507.0.html). Poso més fotos aquí corresponents al dia 6 de gener:

Després de bastants litres de pluja la part final de la Vall de Lys aguantava nevada. Espectacular ja que ens trobem a només 1140 m d’altitud.

En canvi, el refugi de la Foneria (Vall de Toran, Val d’Aran) a només 1015 m no aguantava nevat. L’Aleix (el guarda del refugi) em va comentar però, que el dia anterior sí que estava nevat, va ser la pluja que va caure durant la nit la que va fondra la neu.

La base de le Mourtis a 1450 m (petita estació francesa) que estava nevada al dia 3 ja només tenia taques a causa de la pluja també:

En canvi, sí que encara estava nevada la basde de le Mont d’Olmes (1490 m) a la part est de l’Ariège tot hi que el gruix de neu s’havia reduit considerablement.

En resum, a la vessant nord del Pirineu central, la neu és poc present per sota dels 1500 m tret d’algunes exepcions com le Mont d’Olmes, la Vall de Toran o la Vall de Lys. De 1500 a 1800 m sí que en trobem però sense grans gruixos. És a partir d’uns 1800-2000 m que la neu comença a ser abundant i en cotes altes d’algunes zones inclús molt abundant.

A la vessant sud del Pirineu Central i Oriental la cosa és molt diferent i tret de la part axial de la serralada hi ha molt poca neu en cotes mitjes i baixes per no dir gens.

Esperem que aquest any que acaba de començar sigui molt difernet a l’anterior…

Adeu 2011, fins mai més…

Salut.

Ja en són 40, nova Davis Vantage Pro 2 en temps real a Castellar de N’Hug

Aquest passat diumenge dia 18 de desembre vam estar a Castellar de N’Hug. El motiu no era un altre que la instal•lació d’una nova Davis Vantage Pro 2. La instal•lació d’aquesta estació és un gran què per l’equip de MeteoPirineu doncs és la número 40 en temps real dins el nostre web.

Castellar de N’Hug és un dels pobles més alts del Berguedà amb una altitud d’entre 1370 m i 1480 m d’altitud ja que aquesta població està situada a la vessant sud-est del Tossal d’Orriols (1912 m) i a més està formada per varis barris separats. La nostra estació està situada a la casa de colònies “la Closa”, a una altura de 1380 metres sobre el nivell del mar.

Mapa extret del web de l’Institut Cartogràfic de Catalunya:

Seguint les nostres preferències, el termòmetre de la Davis està elevat sobre el terra enjardinat a una altura de 1,5 metres aproximadament. No cal dir que els arbres o els edificis propers es troben a una distància considerable i en cap cas podran modificar les variables pluviomètriques ni termomètriques d’aquesta nova estació.

Davis Vantage Pro 2 MeteoPirineu instalada a Castellar de N’Hug:

Per altra banda hem triat aquest poble per varies raons. Una d’elles és la seva situació; encara no teníem cap estació representativa de la part nord-oriental del Berguedà i a més, d’aquesta manera entendrem molt millor les dades que ofereix la Davis que tenim una mica més el nord, a la Molina poble. Bàsicament creiem que tenir dues estacions separades per un coll de muntanya (en aquest cas el Coll de la Creueta de 1922 m), cada una a una vessant del port diferent i a una altura pràcticament idèntica és molt interessant.

D’aquesta estació no hem d’esperar grans inversions tèrmiques degut a la seva situació en vessant tot i que dins del poble és de les millors zones en aquest aspecte. Pel que fa a les temperatures màximes seran fredes a l’ hivern i moderades a l’estiu. No podem esperar nevades amb cap dels components que vinguin de nord però en canvi tots els fronts que vinguin de sud o de llevant poden deixar precipitacions abundants, sobretot el llevant i el sud-est.

Amb el temps anirem descobrint i afinant les hipòtesis. Des de l’equip de MeteoPirineu esperem que les dades d’aquesta nova estació us siguin d’utilitat i que les disfruteu tan com nosaltres. Per acabar volem comunicar el nostre màxim agraïment al personal de la casa de colònies “la Closa” per cedir-nos el terreny i l’electricitat.

Link directe a l’estació: http://meteopirineu.com/estacion/castellar_de_n_hug.html

Publicat dins de Informació MeteoPirineu | Envia un comentari

Els pobles amb millors inversions tèrmiques del Pirineu català

Com a aficionat a la climatologia i meteorologia pirinenca un dels aspectes que més m’atrauen són les inversions tèrmiques. Veure el termòmetre desplomar-se en les nits anticiclòniques és una cosa que no té preu. Com pot fer més fred  per exemple a Soriguerola que a dalt del Puigpedrós és una cosa que sempre m’ha cridat l’atenció.

Ús deixo la definició d’inversió tèrmica:

Situació en què, contràriament al que succeeix normalment amb el gradient tèrmic, augmenta la temperatura en augmentar l’altitud. En aquest cas s’inhibeixen els moviments verticals i es genera una gran estabilitat atmosfèrica. És un fenomen natural i per si mateixa no representa cap risc per a la salut humana; només es torna perillosa quan, en la capa atmosfèrica en què es troba immersa, hi ha altes concentracions de contaminants que a causa de l’estabilitat atmosfèrica no poden dispersar-se. Les causes més importants d’aquest fenomen són la radiació (refredament ràpid de la superfície terrestre durant les nits sense núvols), l’advecció (transport d’aire fred cap a zones calentes, superfícies aquoses), la subsidència (descens de grans masses d’aire normalment fred , provocat pels sistemes d’altes pressions) i els fenòmens frontals.

Font: http://ciencia.glosario.net/ecotropia/inversi%F3n-t%E9rmica-9344.html

Exemple fotogràfic d’ inversió tèrmica a “Minisibèria” (Plateau de Sault). Foto de Jordi Rossell.

Quins són els pobles del Pirineu català amb mínimes més baixes? Anem a analitzar-los comarca per comarca:

La Garrotxa

Aquesta comarca té dues zones  fredes quan apareix la inversió. Una és la Vall d’en Bas i l’altra és la Vall de Bianya. Tot hi això estem parlant de zones baixes (300-600 m d’altitud) i que per tan no podem comparar amb els pobles bons de veritat en aquest aspecte.

A la Vall d’en Bas el millor poble és els Hostalets d’en Bas. Està situat a 490 m a la part sud de la vall. No tinc dades d’aquest poble però normalment és un pel més fred que la propera EMA del Servei Meteorològic de Catalunya situada al costat de Verntallat (Les Preses). Durant les nits més fredes d’hivern no és gens estrany que el termòmetre s’acosti als -10ºC als Hostalets d’en Bas i normalment cada hivern es superen els -10ºC essent relativament habitual (cada 5-10 anys aproximadament) algun registra proper als -15ºC fins i tot.

La Vall d’en Bas (460 m)

Pel que fa a la Vall de Bianya, el poble amb millors inversions és L’Hostalnou de Bianya on MeteoPirineu té una de les seves estacions meteorològiques situada a 360 m d’altitud. (http://meteopirineu.com/estacion/bianya.html) És una estació molt jove però que ja ha demostrat del que és capaç aquest poble tenint en compte la seva altitud. Sense arribar al nivell dels Hostalets d’en Bas estem parlant d’un lloc on no és estrany veure un -10ºC o casi casi al termòmetre durant la matinada més freda d’hivern.

Altres pobles garrotxins que mereixen ser citats són Riudaura i Oix. Tan un com l’altra pateixen inversions molt semblants als dos anteriors.

El Ripollès

La comarca per excel·lència del Pirineu gironí té varis pobles  freds durant les nits anticiclòniques. De la Vall del Ter destaquen Sant Pau de Segúries (852 m), Camprodon (940 m), la part baixa de Llanars (980 m) i la de Vilallonga de Ter (1060 m). Hi ha vàries estacions meteorològiques per la zona i tots aquests pobles tenen un nivell semblant, durant les nits fredes d’hivern el normal és acostar-se o superar els -10ºC i si el mercuri s’acosta als -15ºC no és una cosa excepcional.

Llanars (980 m)

De l’altra vall principal de la comarca, la Vall del Freser destaca Ribes de Freser (920 m), sobretot la part nord del poble. El seu nivell és semblant al dels pobles de la vall del Ter.

Un altre poble fred en el tema de les inversiones d’aquesta comarca és la part baixa de Toses (1410 m) tot hi que si tenim en compte la seva elevada altitud tampoc és res de l’altre món.

El Berguedà

Ens desplacem cap a occident i entrem dins la província de Barcelona. El Berguedà limita al nord amb la Cerdanya i al nord-est amb el Ripollès. És a la part nord de la comarca on trobem els pobles més freds durant les nits estrellades i la veritat és que la llista podria ser molt extensa: Bagà, la Pobla de l’Illet, Guardiola de Bergadà, Sant Julià de Cerdanyola etc. En tots aquests casos les nits anticiclòniques són molt fredes, sobretot tenint en compte la modesta altura d’aquests pobles. Així doncs, els -10ºC s’assoleixen de forma fàcil durant les nits i matinades més fredes de l’any en les estacions de la zona com la EMA del Servei Meteorològic de Catalunya situada a Guardiola o la Davis meteoclimatic de la Pobla de l’Illet.

Tot hi això, i sense tenir dades, jo diria que la part d’un poble més freda pel que fa a mínimes extremes la trobaríem a Gósol (1410 m), població situada a l’extrem nord-est de la comarca. I és que aquest poble té una zona amb molt potencial per marcar bones mínimes. Només és una hipòtesis, doncs com dic, no tenim dades però jo diria que a acostar-se als -15ºC és una fita que es pot repetir any rere any.

Com podeu veure a la fotografia, la part baixa de Gósol està situada en una plana que promet i molt. A més a més, una part d’aquesta és bastant obaga i està 1400 m sobre el nivell del mar, altura ja considerable.

La Cerdanya

Passem a comentar ara la part catalana d’aquesta espectacular comarca. En tot el Pirineu no existeix una plana tan extensa i a una altura superior als 1000 m com la plana ceretana. Gràcies a la seva orografia, com no podia ser d’una altra manera, és en aquesta comarca on trobarem els pobles més freds en inversions tèrmiques de tot el Pirineu català i també de tot Catalunya.

Alp i la Plana Ceretana (1000-1100 m). Font: www.motos.net

Totes les poblacions que no es troben penjades a les vessants de les muntanyes que envolten la plana ceretana tenen unes inversions espectaculars però d’entre aquestes destaquen Sanavastre, alguns barris de Bellver, la part baixa de Isòvol, Soriguerola etc. és a dir, les poblacions que es troben a la part més baixa de la plana.

Contem amb vàries estacions en temps real a la zona com per exemple la Davis de MeteoPirineu situada al Golf de Soriguerola (http://meteopirineu.com/estacion/suriguerola.html) o la EMA del SMC anomenada Das que està situada a l’aeròdrom, al costat del poble de Sanavastre.

Davis Soriguerola de MeteoPirineu (1068 m)

Les mínimes anuals baixen dels -15ºC gairebé cada anys i varis cops en aquestes poblacions. Fins i tot,  no és estrany acostar-se a la mítica xifra dels -20ºC un cop cada cinc anys aproximadament.

Per acabar amb aquesta comarca comentar també les fantàstiques mínimes de la Molina que sense arribar al nivell de Sanavastre (jo diria que és el més fred en nits anticiclòniques) tampoc es queda molt lluny i està a un nivell molt i molt bo. A la Molina poble a 1406 m Meteopirineu també té instal·lada una Davis. (http://meteopirineu.com/estacion/La_Molina.html) Segur que aquest hivern veiem baixa el seu termòmetre fins els menys -15ºC o perquè no més avall i tot.

L’Alt Urgell

Aquesta comarca té varis pobles que destaquen en l’especte analitzat en aquest escrit. Sobretot tinguent en compte la seva moderada o fins i tot baixa altitud.

La zona amb millors inversions és la que va des del congost de Tresponts fins a el Pont d’Arsèguel sempre seguint la vall banyada pel riu Segre (500-800 m). Poblacions com la Seu d’Urgell, Adrall o el Pla de Sant Tirs pateixen inversions fortes durant les nits anticiclòniques. Feu atenció; en tots els casos estem parlant de pobles pirinencs situats al fons de les valls o en planes, per tan inclús els pobles meny elevats poden marcar temperatures fredes i és que hivern sí, hivern també aquestes poblacions de l’Alt Urgell veuen com el mercuri arriba o inclús supera els -10ºC.

La Seu d'Urgell i la seva plana amb el Cadí de fons (700 m) Font: www.motos.net

Per seguir en temps real les mínimes d’aquestes poblaciones una opció és la EMA del Servei Meteorològic de Catalunya situada al costat de la Seu d’Urgell tot i que està situada a una altura superior als 800 m i per tan, probablement hi ha zones més fredes en inversions en la plana d’aquesta comarca. Si hagués d’apostar i triar el poble més freds en nits sense núbols apostaria per Adrall.

El Pallars (Jussà i Sobirà)

Entrem ja a la part occidental del Pirineu català. Aquestes dues comarques de gran extensió geogràfica tenen varis pobles freds durant les nits anticiclòniques, sobretot en el cas del Pallars Sobirà. Sense anar més lluny, la seva capital (Sort) situada a només 700 m d’altitud ja pateix bones inversions.

Si busquem resgistres realment espectaculars en mínimes però, ens hem de desplaçar a la part nord de la comarca on destaquen Esterri d’Aneu i sobretot la Guingueta d’Àneu. Els dos pobles tenen una altura d’entre 900 i 1000 metres i durant les nits anticiclòniques més fredes arriben fàcilment als -10ºC i els superen habitualment.

Típica matinada d’inversió:

Plana d'Esterri d'Aneu

Sense tenir tan bones inversions, el poble amb més potencial per passar fred de veritat durant les nits amb poca nuvolositat de la comarca és Tor ja que a part d’estar situat al fons de la vall en un punt on s’ajunten dos barrancs, té una altura molt considerable (1650 m). El resultat és que Tor, a part de ser un dels pobles més freds del Pirineu en quan a temperaura mitja, és la millor opoció per veure com el termòmetre s’acosta als -15ºC o inclús els supera durant les nits més fredes de l’any.

Tor a l’estiu:

Tor (1650 m)

MeteoPirineu no té cap estació en temps real a aquesta petita població pràcticament deshabitada però sí que hi tenim un termòmetre amb protector solar Davis que en Lluís Llobatera puja a descarregar periodicament. Per exemple, la temperatura mínima registrada durant l’any 2010  va ser de -14ºC o la del gener del 2011 de -14,1ºC.

Estació termomètrica de MeteoPirineu a Tor:

Termòmetre MP a Tor

Un altre poble amb molt potencial  d’aquestes comarques pirinenques és la Pobleta de Bellveí (siutata a 800 m d’altitud i gairebé a l’entrada de la Vall Fosca, Pallars Jussà).

L’Alta Ribagorça

Passem a analitzar ara la penúltima comarca que tractarem, l’Alta Ribagorça.

Sense necessitat d’anar a buscar pobles perduts al mig de les valls, el Pont de Suert és juntament amb Puigcerdà, la capital de comarca més freda de tot Catalunya en nits anticiclòniques. Tot i la seva moderada altitud estem parlant d’una població on es pot passar molt fred i és que els -10ºC s’assoleixen amb relativa facilitat.

A prop del Pont de Suert trobem la EMA del Servei Meteorològic que porta el mateix nom. (http://www.meteo.cat/xema/AppJava/FitxaEstacio.do).

Altres pobles amb bones inversions de la comarca són Vilaller i els que estan al fons de la Vall de Boí. D’aquests el que més destaca és Barruera on acostar-se als -15ºC no és estrany durant les nits més fredes de l’any.

Barruera. Font:ojodigital.com

La Val d’Aran

I per últim arribem a la única comarca catalana que forma part de la vertent nord del Pirineu. Tot i això hi ha excepcions i és que aquesta comarca també té algunes zones que ja formen part de la vertent sur. En una d’aquestes excepcions trobem Montgarri (1640 m), el poble més fred de Catalunya en temperatura mitja anual i que a més també pateix fortes inversions.

MeteoPirineu té una Davis en temps real a la zona del Santuari que ja ha marcat temperatures molt baixes durant les nits anticiclòniques. Per exemple la mínima del 2010 va ser de -17ºC justos.

Estem parlant doncs, d’uns dels pobles més freds del Pirineu català quan  les nits són estrellades.

Davis MeteoPirineu al Santuari de Montgarri (1648 m)

Sense arribar al nivell de Montgarri, a la Val d’Aran trobem altres pobles freds en l’aspecte tractat com per exemple Arites o Tredòs on veuen com el termòmetre baixa dels -10ºC vàries nits de l’any i de forma clara.

——————————————

Un cop fet aquest breu resum per comarca veiem com els pobles de la Plana Ceretana tenen unes condicions perfectes per patir inversions. Montgarri és l’únic poble del Pirineu català que està a un nivell semblant però també hem de tenir en compte que és molt més alt.

Podem deduir doncs que en general tots els pobles de les comarques pirinenques que estan en grans altiplans o planes al fons de les valls pateixen inversions. El seu grau d’intensitat depèn de l’altura sobre el nivell del mar, la superfície de la plana, et fet de si la vall es tenca just després del poble etc.